dimecres, 9 de desembre del 2020

Crònica de la caminada per la Vall d'Albaida: d'Albaida a Otos

Un camí d'escultures i rellotges de sol 6/12/2020

Albaida

Ens vam trobar amb els companys i companyes a  la població d'Albaida, el vent fred fuetejava la cara i ens gelava els ossos. Una vegada vam ser tot el grup vam fer una xicoteta volta per Albaida. Ens vam apropar al palau davant d'on havíem quedat, vam travessar la porta principal i vam passar per la plaça de l'església, l'antiga plaça d'armes. Ens vam apropar al museu Segrelles, vam eixir pel portal i vam iniciar la ruta.

Camí d'Atzeneta

Vam passar per alguns carrers d'Albaida on uns plataners gegantins a la vora d'una font aprofitaven la  llum que es filtrava al carrer. Vam eixir pel portal d'Atzeneta tal com una capelleta ens indicava.

Vam seguir la ruta i vam travessar el riu Albaida, que li donava nom a la vall, vam seguir per la vora d'alguns camps de conreu entre paisatges de secà i cançons de la terra.

Atzeneta

Vam arribar a Atzeneta d'Albaida, un poble més menut que Albaida, vam seguir el passeig de la sèquia, aquesta evidentment era la perla de la població.

L'aigua corria clara i transparent a la fondària. A l'altra banda de la sèquia al pany de cases la gent aprofitaven aquesta corrent d'aigua per llavar la roba, escurar i llavar-se. Antigament era un luxe poder llavar sense moure's de la llar.

Vam resseguir la sèquia gaudint de la seua companyia fins que ens vam endinsar per dins dels carrers del poble, vam recordar el topònim, i els dos pobles que el comparteixen; Atzeneta d'Albaida i Atzeneta del Maestrat. Aquests pobles són hereus de la tribu Zaneta i porten en el seu nom el llegat de la seua història. Vam passar per la vora dels llavadors, una estructura metàl·lica i uns vidres a sobre ens  mostraven de vegades les actuacions absurdes, que deixaven amagat el llavador de la vista i havia costat una bona inversió de diners, qui sap amb quin objectiu.

Camí de Carrícola

Vam iniciar el camí cap a Carrícola, ara vam entrar pel barranquet d'un camí ombrívol, primer vam passar per l'aqüeducte de l'At i després van començar a aparèixer diferents escultures, algunes ens agradaven més, d'altres no tant. Però anaven omplint la nostra curiositat i el camí.

Vam dinar a un  berenador, al nostre davant un arbre farcit de globus de vidre ens feia reflexionar sobre l'escultura i el tipus de material.

En acabar d'esmorzar vam seguir cap a Carrícola per la senda d'escultures, a l'ombra de l'arbreda que ens guaria del sol i del vent. Vam apropar-nos a l'arc  en reconstrucció, un parot de dimensions gegantines amb la seua ànima de ferro estava aturat eternament damunt del pollancre.

Carrícola

Vam arribar a Carrícola, vam escorcollar cada racó per veure les escultures que poblaven l'indret, els caragols de la font, i el cartell graciós de Carri- Cola, imitant els colors i la forma de la beguda de cola.

Vam deixar el poble i vam agafar el camí en direcció a Otos, era una etapa més senzilla, a trossos per carretera, d'altres vegades per horts de taronges i fins i tot vam arribar a una finca de cebes.

Vam enfilar una senda, i en un punt que creuava un barranquet els esbarzers s'havien menjat el pas i ens negaven poder seguir. Vam haver de recular fins la carretera i vam enfilar cap  a Otos, abans d'arribar al poble sota d'una garrofera vam aturar-nos per dinar. Vam traure les carmanyoles i vam omplir el pap, també vam celebrar el natalici de Maite i Tica. Isabel i Tica  havien  fet unes coques per l'esdeveniment.

Otos

En acabar de celebrar-ho vam entrar al poble d'Otos. Ara van ser els rellotges de sol els que anaven omplint l'escena; el forn, el sol, la bicicleta, la muixeranga d'Algemesí, els pimentons, i molts més rellotges  amb les seues escultures corresponents anaven magnificant el poble.

Per acabar el dia vam tastar els dolços de Maite i vam compartir somriures i il·lusions per seguir avançant en el nostre camí.

Albaida

Museu Segrelles

Portal prop del Palau

Palau dels Milà i Aragó

Plataners a Albaida

Font a Albaida

Portal d'Atzeneta

Riu Albaida

Oliveres amb acolxat de palla i faves al voltant

Atzeneta d'Albaida
La sèquia d'Atzaneta

La sèquia d'Atzeneta

Passeig de la sèquia

Església d'Atzeneta

Llavadors d'Atzeneta

Fem camí cap a Carrícola

Pel barranc i l'aqueducte de l'At

L'aqüeducte de l'At

Les escultures de Carrícola

Carrícola

Camí d'Otos

Els rellotges d'Otos

Rellotge de sol en forma d'ull

Per senyera senyores quatre barres

El palau d'Otots

Rellotge de sol al Palau

Església d'Otos

Raboseta al campanar d'Otos

Rellotge en forma de bicicleta

Rellotge de sol en forma de muiseranga

Rellotge de sol

Rellotge de lluna

El rellotge dels pimentons

Els llavadors d'Otos

Imatge als llavadors d'Otos

Un rellotge a una pedra de molí

Rellotge a terra a les escoles d'Otos