dimarts, 14 de setembre del 2021

Caminada per l'Alacantí

De Mutxamel a Alacant 22/4/17

Mutxamel

Vam iniciar el nostre camí pel sud, hui ens esperava una etapa plena de sorpreses. Ens vam trobar davant de l'Ajuntament de Mutxamel, on ens aplegàvem molta gent d’aquest municipi i d'altres pobles del voltant, vingudes per a conèixer els tresors d'aquestes terres.

Vam començar el camí de Mutxamel a Sant Joan d'Alacant, vam seguir els traçats de les antigues sèquies, encara que no les veiem. Ens van parlar del pa, i d’alguns dels forns de més fama del poble. També va eixir a la conversa el gust saborós de les faves i les tomates de Mutxamel, varietats conegudes des de la nostra infantesa.

Vam eixir del nucli urbà, pel carrer de la Barrella, ens vam trobar amb una ermita, que tenia un escut a la façana. Era lermita de Santa Anna, ens vam apropar al calvari on hi havia un aljub, pel camí ens van explicar que hi passava l’autovia subterrània.

Etimologia del nom

Recordem un detall sobre l'etimologia del nom de Mutxamel, no té res a veure amb la mel,  el topònim podria vindre de l'àrab " mujmâ (mercat) i del romànic el (lloc de reunió),donant a  mujmâ-el o mujtamiâ-el," un topònim equivalent a "lloc d'aplec per al mercat".

" La forma castellana Muchamiel és una traducció literal forçada, sense relació etimològica i no arrelada a la població."

Sant Joan d'Alacant

Vam arribar a Sant Joan, ens van dir que tenia un terme molt menut, i pràcticament es trobava tot urbanitzat, i que el turó del calvari era l'elevació més alta del poble. Vam anar  trobant indicis del que va ser l’antiga distribució de l'aigua de reg, i així vam veure dins del nucli urbà, restes d'un partidor, amb els arcs de pedra retallats, on es podia veure un trosset de sèquia, i com es dividia en dos sequiols. Malauradament l’indret estava una mica brut de bosses de plàstic i deixalles, que denotava la poca cura que tenia certa gent pel patrimoni. A més la fotografia quedava poc agraïda amb tanta brutícia.

Vam passar per davant l’església de Sant Joan Baptista i vam arribar al monument a la pilota valenciana, que estava representat per una mà gegant tancada que eixia de terra i agafava la pilota amb força. A la plaça ens esperava l'Isidre, que era un home de 89 anys que ens acompanyaria per explicar-nos coses sobre Alacant i les torres de defensa. Hui no passaríem per la Santa Faç, tot i que quedaria dins  la ruta oficial.

Escorcollant al calaix dels records em van vindre a la memòria  antigues caminades acompanyat de Vicent Iborra per la Santa Faç, quan jo era veí d’Elx.  Recordo algun dia quan caminava per Alacant i escoltavl’enrenou de la gent que anava en romeria fins l’església de la Santa Faç.

Camí d’Alacant

Les torres de defensa

Hui vam seguir fins la torre de les Reixes on vam esmorzar, era un palauet amb unes finestres amb reixes de forja, ara transformat en restaurant. Després de l’àpat vam seguir per un caminet que després es feia senda. Ens apareixia alguna garrofera plena de garrofes verdes que  restava a la vora del bancal, tot i que tots els camps estaven erms. A l’horitzó es veia la serra Grossa i alguns gratacels que sobreeixien d’Alacant.

Als camps la primavera brollava amb força sembrada amb flors de mil colors. Vam endinsar-nos a dintre d’un camp cap a una torre de defensa, era la torre del Comte, aquesta es trobava en prou bones condicions, tot i que l’habitatge estava pràcticament enderrocat. Podíem observar encara algun arc. Era una torre del segle XVI, restaurada cap l’any 2006. L'enderrocament de la llar va ser a principis del segle XX.

Algunes persones van pujar dalt de la torre, i en arribar al terrat van traure els caps per saludar-nos, m’imagino la panoràmica que veurien des de dalt.

Després d'alguna explicació i d'acomiadar-nos de l'Isidre vam seguir per senderes florides, amb la vista posada en Alacant.

Lucentum, l'Albufereta i la serra Grossa

De seguida vam arribar a una avinguda i al mig de la rotonda hi havia  una torre de defensa, era la torre Sarrió, ara omplia la nostra atenció, vam seguir cap a Lucentum, l'antiga vil·la romana d'Alacant, com era molt tard no vam poder entrar, però vam veure alguns dels seus murs des de fora, vam resseguir el turonet on es trobava la vil·la, i finalment vam arribar a la vora de la mar, a l’antiga Albufereta. Hi havia un barranquet que abocava a la mar, a la platja hi havia un toll d'aigua que feia honors al record del nom de l'Albufereta.

Hui no pujaríem a la serra Grossa, tal com vam fer fa molts anys, quan vam iniciar el Camí, i vam recórrer les seues sendes. Recordava alguns companys que ens van acompanyar en aquelles caminades inicials: Ferran Isabel, Vicent Iborra i Josep, i per suposat també em ve a la memòria la bona panoràmica que teníem des del cim de la serra Grossa  de la ciutat dAlacant.

Vam caminar a l'ombra  d'alguns gegants de formigó desficaciats. Al nostre davant, mar endins, veiem el cap de Santa Pola i a la nostra dreta el majestuós castell de Santa Bàrbara.

La manta al coll i el cabasset

Vam seguir per la platja del Postiguet, un nom que s'ha fet famós arreu del País Valencià i més enllà, per la cançó de la Manta al Coll. Al peu de la platja ens van repartir alguns fulls amb la lletra de la Manta al Coll i la vam cantar.

Ací teniu la lletra:

La Manta al Coll

La manta al coll i el cabasset

"mon anirem" al Postiguet

la manta al coll i el cabasset

" mon anirem mon anirem» al Postiguet.

Arreando xim pam pum

Arreando xim pam pum.

El raval Roig

Després de cantar la cançoneta amb totes les variants possibles vam fer el recorregut pel Raval Roig. El Raval Roig, era un barri mariner d'Alacant que conservava encara una mica de l'essència d'Alacant, on el valencià encara floria en algun raconet. Vam entrar a la botiga on hi havia embotits i productes de la terra, i la generositat del botiguer ens convidava a quedar-nos degustant les més variades viandes.

Després vam anar a dinar a la societat cultural de la Marina on vam segellar l'etapa d'Alacant. Després de dinar vam agafar l'autobús de Mutxamel on teníem els cotxes, i vam tornar cap a casa.

Mutxamel

Eixim de la plaça de l'església

Església de Mutxamel

Campanar de Mutxamel

Inscripció a l'església de Mutxamel

Pels carrers de Mutxamel

Fem el rogle a Mutxamel

Camí de Sant Joan d'Alacant

Ermita de Santa Anna

Vista d'una torre de defensa

Assut del calvari

Sant Joan d'Alacant

Restes d'un partidor de la sèquia a Sant Joan

Pels carrers de Sant Joan

Església de Sant Joan

Monument a la pilota valenciana

Foto de grup a la vora del monument de la pilota valenciana

Foto de grup  a la vora del monument a la pilota  a Sant Joan

Camí d'Alacant

Fem camí cap a Alacant

Camí de les torres de guaita

La torre de les Reixes

Escut a la torre de les Reixes

Sota una olivera en flor

Camí d'Alacant

Pels garroferars erms

Al fons la serra Grossa

La serra Grossa

Entrem a Alacant

La torre del Comte

Restes de la vivenda de la torre del Comte

Guitant pel terrat de la torre del Comte

La torre del Comte, la torre i restes de la vivenda

Fem camí per les torres de guita

Antiga torre dissimulada en els edificis

Antiga torre d guaita
Lucentum

Ciutats romanes, ubica Lucentum, Alacant ( faltaria Lesera, Forcall)

L'Albufereta

Vista del cap de Santa Pola

Vista de l'Albufereta

El Raval Roig
Antiga estació d'Alacant

Palmera artificial

Atzucac al Raval Roig

Mural mariner al raval Roig

Dinem paella a la societat cultural de la Marina

Dinar a la societat cultural de la Marina