dimecres, 22 de maig del 2019

Caminada pel Comtat i la Vall d'Albaida: d'Agres a Bocairent. 3/3/2019

Agres
Ens vam trobar un grup nombrós  de caminants vinguts de moltes comarques valencianes al poble d'Agres. Vam creuar el municipi contemplant les fonts engalanades amb bonics motius ceràmics, vam deixar l'església i el convent al nostre darrera. Vaig recordar la caminada que vam acabar a Agres i vam gaudir de la trobada de danses basques,  després ens vam endinsar pel  bosc per pista i senda al nord de la Mariola.

La valleta d'Agres
Era molt agradable caminar entre la boscúria amb la fresca del matí. Des d'aquella posició privilegiada  teníem  una visió preciosa de la valleta d’Agres. Vam arribar a una font i una zona molt ben arreglada de pedra. La vegetació era espessa, abundava  el marfull, que es trobava en un moment de  la seua màxima florida. A la part alta de la muntanya  Xavi ens va mostrar una construcció antiga, era una nevera. A l'altra banda teníem una vista preciosa de la vall i d'Alfafara.

El darrer alè d'Altea
Vam iniciar una baixada per la senda esvarosa, havíem de tenir molta cura de no relliscar i prendre mal. Maria havia portat la seua gosseta anomenada  Altea, estava molt maleta, ja no caminava i sabíem que no duraria molt,  Aitana, la filla de Jesús  li l'agafava en braços  per ajudar-la en els moments difícils.  A poc a poc el bosc i la vegetació forestal va anar deixant pas als conreus, i prompte el camí es va fer més fàcil, i les oliveres i alguns ametlers florits van cobrir el paisatge. Algunes oliveres monumentals semblaven com si hagueren estat  esgallades feia molts anys. Vam arribar  a Alfafara i  vam esmorzar a l'Assut,  era una zona agradable amb arbres i podíem seure als grans esglaons.

El Pantanet
Després d'esmorzar i trobar-nos el grup preparat vam refer la marxa, vam deixar Alfafara i vam continuar per la vall. En un punt del camí ens vam endinsar per una senda, i vam passar per una plantació forestal jove, vam arribar a la zona  del Pantanet on hi havia  un toll, un salt d'aigua i  més enllà hi havia el molí del Pantanet.

Les tombes fenícies
Després vam seguir per la vall amb el cereal verdejant i els fruiterars florits, vam passar per davant un casalici  amb imatge senyorial anomenat el Pinet.  Després vam seguir cap a Bocairent. Vam buscar les tombes fenícies, el camí era incert, i una part del grup van seguir cap a Bocairent. La resta que ens vam quedar i vam anar seguint  a Xavi que sabia millor el lloc on es trobàvem les tombes.

En un turó molt menut vam trobar el que buscàvem,  era  de pedra, i  esculpides a la roca hi havia els allargassats orificis on  en temps molt antics els habitants d'aquella terra deixaven les restes inerts de les seues  persones estimades. L'origen era dubtós, algunes fonts deien que eren  tombes fenícies.

Bocairent
Vam deixar el turó funerari i vam recular per anar a Bocairent, pel camí vam passar per davant de l'ermita de Sant Antoni Abad, una ermita d'estil gòtic del segle XIX.  Ens van dir  que hi havia un forat pel qual entrava un raig de sol el dia 17 de febrer en la festivitat de Sant Antoni.

Vam entrar  a Bocairent pel pont medieval, amb una vista preciosa del pont i del poble. Recordava un conglomerat de cases, com si formaren una pinya  i totes les cases encaixaren perfectament,  i on ressaltaven les finestres. Vam circular per les entranyes empedrades, com per dintre d'un sequiol altíssim de parets  de pedra, vam eixir per anar a pels cotxes que teníem a Agres. En tornar vam anar a dinar al bar Solbes, i després de dinar vam fer  la visita a les covetes dels Moros.

Les covetes dels Moros
Visitar les Covetes era molt més que admirar el conjunt de sales esculpides de dintre de la muntanya. Era gaudir com uns xiquets i xiquetes arrossegant-nos pels tobogans de pedra, salvar les noves dificultats  i adaptar la posició del nostre cos a les necessitats del moment, per accedir a  l'entrada de la nova sala. Vam estendre un somriure col·lectiu pel plaer i la diversió del grup  per tots els racons de les sales,  era genial!.

Les explicacions de Xavi
Xavier ens va explicar la història de les Covetes i la seua  utilitat. Segurament era per guardar gra, eren sitges de difícil accés, i així més segures dels depredadors. Ens va comentar que inicialment l'únic accés era  sols per les finestres que donaven a l'exterior i més endavant es van comunicar entre elles formant el laberint que coneixem. Vam tenir la sort de tindre a Xavi per nosaltres sols, ja que no hi havia més gent, era un plaer escoltar les seues explicacions. Al mateix temps que podíem contemplar aquella obra d'art, amb la roca tenyida amb milers i milers de marques fetes per la ferramenta i les mans anònimes que les van treballar.

La visita per Bocairent
En tornar cap al poble a l'oficina de turisme ens van segellar el carnet d'el Camí. Encara que la gent estava ja cansada Robert ens va fer el recorregut pel nucli antic de Bocairent. Ens van comentar que  una de les característiques de Bocairent era la diferència de desnivell d'un carrer a un altre. El que  podia donar situacions com  que per un carrer l'ase hi entrés per la porta del corral, però  eixiria per la finestra que donava al carrer de darrera, però aquesta estava a una altura d'un tercer pis.  Després d'un dia de moltes emocions i passar-ho molt bé en acabar la visita vam tornar cap a casa.
 Al següent enllaç podeu trobar la traça de la ruta

Font a Agres

Església d'Agres

Convent d'Agres

El grup d'el Camí

La vall d'Agres

Fem Camí pel nord de la Mariola

Deixem Agres

Restes d'una torre

Els pinars ens fan bona ombra

La Vall d'Agres

Font de Mato

Antiga nevera

Vista d'Alfafara i de la vall  des de la Mariola

Vista d'Alfafara, i Bocairent

Marfull florit

Caminem entre oliveres

Caminem entre oliveres i ametlers florits

Oliveres monumentals vora el camí

Oliveres monumentals partides

L'assut d'Alfafara

Eixim de l'assut  cap a Bocairent

Mural d'Alfafara

Pruneres florides

Casa del Pou

Tombes fenícies

Conjunt de tombes d'Alfafara, de fons la Mariola

Ermita de Sant Antoni Abad

Bocairent

Carrers empedrats de Bocairent

Dinar per recuperar forces

Camí de les Covetes

Gaudint de les explicacions de Xavier

Gaudint de les covetes

Les covetes dels Moros

Circulem entre túnels i forats

Arrossegant-nos per les Covetes

Túnes i passadissos

Tat per ací!

El nostre Jesuset

Finestres de les covetes dels Moros

Carrers engalanats de Bocairent

Campanar de Bocairent

Una pica de pedra a Bocairent

Els carrers empedrats de Bocairent

Per on els rucs eixien per les finestres