dimecres, 22 de maig del 2019

Caminada pel Montsià: de les Ventalles a Ulldecona. 7/4/2019

Les Ventalles
Vam iniciar la primera trobada a Ulldecona, on vam pujar als cotxes per anar a les Ventalles. Josep Lluís ens va parlar de la seua infantesa, quan va viure al llogaret, i de l'antigor de l'església romànica, que calia demanar la clau a una dona major del poble per veure-la per dintre. Però hui no teníem tant de temps de veure-la.

Les pintures rupestres de l'ermita de la Pietat
Vam iniciar el recorregut per una senda entre oliveres  cap a l'ermita de la Pietat, la primavera brollava per tot arreu i floria a cada racó. Vam pujar a l'ermita que estava enclavada a sota del penya-segat. Després d'esmorzar vam fer la visita als diferents abrics de pintures rupestres, on el guia ens va anar explicant la seua història, amb una antiguitat de més de 9500 anys i una continuïtat d'ocupació de més de 3000 anys. Després vam anar al museu on ens va seguir explicant  els diferents útils i les diferents tècniques de caça.

La desfeta de les oliveres mil·lenàries d'Ulldecona
En acabar ens vam acomiadar del guia i vam seguir el nostre camí, vam davallar fins a la pista principal que seguia entre mig d'ametlers fins arribar a Ulldecona. En arribar  vam agafar els cotxes i vam tornar a les Ventalles, vam dinar amb un grup ecologista que defensava les oliveres mil·lenàries.

Després de dinar amb ells vam fer la visita a les oliveres que hi havia prop, que estaven arrancant i se les emportaven per vendre-les, era desolador veure-ho. Els grans gegants de pells rugoses, mutilats del brancatge i assenyalats per iniciar un llarg viatge a qui sap quin ric xalet a centenars de quilòmetres. Després de la seua llarga existència de tal vegada centenars o mil anys eren arrancades de la seua ubicació i venudes per uns pocs cèntims.

A la finca es veien els buits de les oliveres que ja no hi eren, com una nafra roja a la terra. Els companys i companyes  d'Ulldecona que organitzaven la protesta ens van explicar que al Maestrat era més difícil la seua venda,  ja que la llei al País Valencià protegia millor de l'espoliació a aquests gegants, i que a Catalunya feia falta més protecció en aquest cas. Ells reivindicaven aturar aquest espoli i una llei que prohibís  arrancar-les i vendre-les.

Ulldecona i el seu castell
Després vam anar a Ulldecona per fer la visita al poble, on Ramon ens va fer de guia. Vam veure algunes de les cases modernistes, com la casa de la Feligresa, vam recórrer  el centre històric i vam seguir fins a l'església. En acabar vam anar al castell d'Ulldecona, a part da les torres hi havia una vista preciosa de la vall i de la serra del Montsià, així com del poble.

Per rematar el dia vam anar a veure una finca d'oliveres mil·lenàries, per traure'ns aquell gust amarg de la desfeta que havíem vist durant el dinar. Hi havia oliveres immenses i antigues, que vivien tranquil·les almenys per algunes generacions. Va ser un dia ple d'aventures i ple de coneixences, com el viatge a Ítaca.
Podeu veure també informació del castell d'Ulldecona a l'entrada del bloc els Colors de la terra

A l'enllaç podreu trobar la traça de la ruta.

Les Ventalles

Camí de l'ermita de la Pietat

Caminem cap a l'ermita, al fons la serra del Montsià

Caminem entre oliveres

Fem Camí

Un forn de calç a mig camí

Ermita de la Pietat

La Vall d'Ulldecona

Fem camí cap a les Pintures

Fem camí cap a l'ermita de la Pietat

Impressionant paret de pedra

El grup de caminants

Pintures rupestres de la Pietat

Un abric amb pintures rupestres

Gravat d'un vaixell

El grup d'el Camí

Residus prehistòrics de les deixalles de caça i restes lítics

Restes d'eines i ossos

Ermita de la Pietat

Capelleta a la baixada de la Pietat

Oliveres al camí cap a Ulldecona

Pomeres florides vora el camí

cirerer florit

Porta de l'església d'Ulldecona

Església d'Ulldecona

Campanar d'Ulldecona

Casa modernista a la plaça d'Ulldecona

Absis de l'església d'Ulldecona

Castell d'Ulldecona

Ulldecona i la serra del Montsià al fons